Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Culturele parel aan de Deense kust

In het kustplaatsje Humlebæk, op het Deense eiland Seeland, ligt een van de meest gerespecteerde en sensationele musea ter wereld: het Louisiana Museum of Modern Art. Het vormt een cultureel juweel aan de oevers van de Sont; een meesterwerk van Deense modernistische architectuur met een kunstcollectie van wereldformaat.
Kim Hansen, Lousiana Museum of Modern Art

Tekst Suzanne Swarts
Fotografie met dank aan museum SAN | Kim Hansen, Lousiana Museum of Modern Art 

Op het statige station van Kopenhagen pak ik de trein. Algauw raast het stadse leven aan mij voorbij en kleurt het landschap groen aan de linkerhand en blauw aan de rechter. Na een halfuurtje genieten van het schilderachtige uitzicht op de Sont, een van de zeestraten die de Noordzee met de Oostzee verbindt, stap ik uit in Humlebæk. Vanaf daar is het een kwartiertje wandelen door een eenvoudige, typisch Deense villawijk en dan kom ik uit bij het Louisiana Museum of Modern Art. De eenvoudige buitenkant, met een rij auto’s en nietszeggende, met groen begroeide muren, verraadt niets van de rijkdom en schoonheid die ik even later voorbij die poorten ontdek.

Drie keer Louise

In de trein had ik al gelezen over de ongebruikelijke naam van het Deense museum. Die is te danken aan Alexander Brun (1814-1893). Deze pionier op het gebied van bijen- en fruitbomenteelt liet halverwege de negentiende eeuw op deze plek een villa en landgoed aanleggen en hij huwde in de loop van zijn leven met drie vrouwen die toevalligerwijs allemaal Louise heetten. De oude villa van Brun vormt nu de basis van het Louisana. In de jaren vijftig van de vorige eeuw, midden in de hoogtijdagen van de Deense modernistische architectuur, verbonden de architecten Jørgen Bo en Wilhelm Wohlert dit gebouw met drie eigentijdse paviljoens; in 1958 werd het museum voor moderne en hedendaagse kunst geboren. De eigen collectie omvat werk vanaf 1945, maar het museum pakt regelmatig uit met tentoonstellingen rondom toonaangevende kunstenaars zoals Yves Klein, Pablo Picasso en Marina Abramović. Beeldhouwer Alberto Giacometti geniet een bijzondere status: zijn sculpturen hebben een eigen, permanente zaal in Humlebæk gekregen.

Spectaculair uitzicht

Door lange gangen omlijst door ramen wandel ik van het ene paviljoen naar het andere. Die zorgen voor een naadloze overgang van binnen naar buiten en bieden een prachtig, weids uitzicht op de omliggende natuur en beeldentuin. Het museum is alleen al vanwege die waanzinnige collectie buitenbeelden een bezoek waard. In totaal zijn er vijfenveertig werken te zien, die vaak jaloersmakend mooi afsteken tegen het oceanische blauw en felgroen gekleurde gras. Wandelend over het glooiende landgoed kom ik werken tegen van kunstenaars als Richard Serra, Roy Lichtenstein en Dan Graham. Ook zie ik werk van Henry Moore, waarvan wij bij Voorlinden ook werk in onze beeldentuin Clingenbosch laten zien. In het bos loop ik tegen de bekende bollen van Alicja Kwade aan, van wie we bij Voorlinden tot en met 9 juni een solotentoonstelling laten zien. Uiteindelijk plof ik voldaan neer op een stoel bij het museumcafé. Omarmd door de rustgevende geluiden van de deinende zee en met uitzicht op een spectaculair geplaatste mobile van Alexander Calder tegen de Sont, besluit ik dat de volgende trein zonder mij mag vertrekken. Ik wil hier nog even nagenieten.

MASTERS Magazine

Dit artikel is afkomstig uit MASTERS Magazine. Hoe passie, vakmanschap en bevlogenheid de zintuigen kunnen opwinden. Dát is de rode draad van de voorjaarseditie van MASTERS, die voert langs menig horecaondernemer: van de grote winnaar van de afgelopen Michelin-ceremonie, Jurgen van der Zalm van Vinkeles, tot ‘Horecaondernemer van het Jaar’ Herman Hell. Over Michelin gesproken: wat is eigenlijk de impact van de groene ster, die in 2021 het hemellicht zag? MASTERS legde die vraag voor aan een zestal prominente chefs. Dennis Albada Jelgersma doet tijdens een zakenlunch in restaurant Bridges uit de doeken hoe hij boert als wijnboer en het leven viert: “Niet met een blokje kaas en een lauw pijpje.” Dat een goede outfit als een feestmaal voor het oog is, bewijzen de appetijtelijke creaties in Culinaire Couture. Ook is de fascinerende fotografie van David Yarrow een lust voor het oog. We stappen in de Lucid Air Touring om te ervaren of de elektrische auto net zo op de zintuigen kan werken als de verbrandingsmotor. En we betreden de hemel voor audiofielen: Bang & Olufsen Brussee. Kortom: volop prikkels voor de leespapillen. Een nummer om van te smullen!

Bestel hier MASTERS Magazine #57