Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

MASTERS TO WATCH: HANS FILIPPINI

Director Marketing & Sales Operations bij Leolux, Hans Filippini, vertelt aan MASTERS hoe hij is begonnen bij Leolux en over het vakmanschap van het bedrijf. Een familiebedrijf waarbij passie voor vakmanschap, creativiteit en trots hoog in het vaandel staan.Tekst: Bart-Jan Brouwer | Online redactie: Natasha Hendriks
Beeld: John van Helvert

Trots

Hans Filippini: “Na een bedrijfskundige opleiding heb ik eerst sales gedaan in de kopieerbranche, vervolgens productmanagement bij een onderdeel van BNP Paribas en daarna als zelfstandig ondernemer met twee compagnons een eigen verlichtingsmerk opgezet. Gaandeweg kwam ik erachter dat marketing ook mijn passie heeft: hoe zoek je op het juiste moment met de juiste boodschap de juiste consument op? Toen ik in gesprek kwam met meubelfabriek Leolux om de marketing voor hen te doen, was ik snel om. Ook omdat het een bedrijf is met een rijke historie en een Nederlands product, dat met de hand in Venlo wordt gemaakt. Het draait heel erg om esthetiek, kwaliteit en comfort. Je hebt echt een verhaal, het is geen fake story die je over een product gooit om het mooier te maken dan het is. Bovendien is Leolux een familiebedrijf – met sinds 2012 de derde generatie aan het roer in de persoon van Sebastiaan Sanders – dat als voordeel heeft dat men naar de lange termijn kijkt. In het achterhoofd van de leiding zit toch dat er kleine kinderen rondlopen die ooit het bedrijf gaan overnemen. Ook op de werkvloer vind je dat familiaire terug: veel werknemers zitten daar van generatie op generatie, er hangt een sfeer van trots. Andere bedrijven zijn meer spreadsheet driven en kiezen voor shareholder value. Bij een familiebedrijf worden beslissingen genomen op een basis van langere termijn – dat geeft rust.”

Fantastisch zitcomfort

Leolux richt zich op meubels in en om de woon- en eetkamer. Denk aan een zithoek met een salontafel, karpet, poef en kussentjes, waarbij onze kerncompetentie in de gestoffeerde zitmeubelen schuilt. Leolux onderscheidt zich door vormgeving, met als signatuur vaak ronde vormen, hoge detaillering, kwalitatieve afwerking en een fantastisch zitcomfort. Het is een dankbaar product om de marketing voor te doen. Als marketeer nu moet je er vooral voor zorgen dat identiteit en imago meegroeien met de tijd. Daarom hebben we onder meer geïnvesteerd in social media en online. Natuurlijk kunnen klanten zich laten inspireren in onze designcenters in Utrecht en Eindhoven, maar tegenwoordig kan dat ook digitaal. Alle producten zijn achter een beeldscherm te configureren, wat maar liefst 30 miljard opties oplevert dankzij onder meer een andere stiknaad, de kleur van de pootjes, verschillende combinaties van materialen en de diverse leersoorten. Een brede selectie, voor ieder wat wils. Zoek je een eyecatcher voor in je interieur, stevig zitcomfort of juist een loungebank? Dat is allemaal in de collectie aanwezig. Om de identiteit mee te laten groeien zijn we verder een samenwerking aangegaan met Studio Truly Truly van Joel en Kate Booy. Zij hebben een goede visie over hoe het merk te vertalen naar de consument. Als artdirectors van Leolux kijken zij onder meer mee naar welke designers bij ons passen en ontwerpen zij ook zelf producten voor onze collectie. Leolux heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. Op deze traditie wordt voortgebouwd, maar tegenwoordig hoeft niet elk meubel uitgesproken te zijn. Er is nu meer ruimte voor nuance en detail.”

Trends

Hans Filippini: “In de meubelbranche volgen de trends elkaar gelukkig niet zo snel op als in de modebranche. Soft seating en een wat nonchalantere uitstraling is echt iets van de laatste jaren, een bank die uitnodigt om in te leven. Het meubelstuk heeft door de tijd heen een ander belang gekregen. Vroeger stond de bank gericht op de televisie en was dat de plek waar je gasten ontving. Het is veel meer een plek geworden waar je je terugtrekt met je iPad of mobieltje – draagbare beeldschermen doen wat met onze leefomgeving. Wat de kleuren betreft, zijn combinaties van zachtere tinten of juist sterkere contrasten steeds belangrijker geworden. Steeds meer consumenten plaatsen iets kleurrijks op de muur en kiezen juist voor een rustig meubelstuk, want dat gaat lang mee. Dat tekent ook de duurzaamheid van onze meubels. Die gaan over van generatie op generatie, van woonkamer naar studeerkamer. Omdat wij onze carbon footprint steeds verder terugdringen en goed letten op de productiewijze en de materialen die we inzetten en streven naar zo weinig mogelijk verkwisting, durven wij de stelling aan dat onze meubelen een minimale belasting voor het milieu vormen. Daarbij voorziet Leolux op dit moment al voor 67 procent in haar eigen energiebehoefte door zonnepanelen en het gebruik van bodemwarmte.”

Vakmanschap

“We hebben een bijzonder jaar achter de rug. We zijn enorm positief gestart, totdat we in maart gierend hard werden geconfronteerd met het virus. Wij zijn een bedrijf dat erop gericht is om orders te produceren en direct door te leveren aan onze dealers in binnen- en buitenland. Toen de eerste lockdown in Italië werd aangekondigd, hebben we alle voorraden materialen die daar lagen, meteen naar Nederland laten komen. Dus hadden we nagenoeg geen problemen met de toelevering. Alleen konden we de eindproducten niet kwijt. We moesten voorzien in opslag en hebben letterlijk een hal moeten huren om dat de faciliteren. Een ander probleem was de afname van de vraag met 70 procent. We hebben besloten de fabriek een week te sluiten om ervoor te zorgen dat de werkvoorraad op een stuurbaar niveau bleef. Vervolgens begon het moment dat mensen heel hard in hun interieur gingen investeren, en dat is niet meer gestopt. Uiteindelijk hebben we een fantastisch mooi jaar gedraaid. Wij hadden maanden waarin we meer dan 30 procent plusten in vergelijking met normaal. Maar wij werken met mensen die handwerk verrichten. Het is niet dat we iemand even van straat plukken en vragen of hij een Leolux-meubel kan stofferen – het gaat om vakmanschap. Dus moet de consument iets meer geduld hebben. Maar daar wordt hij dan wel voor beloond met vakwerk.” Hans Filippini

MASTERS #45

MASTERS #45