Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Masters to Watch: Erik van Veen, CEO Davinci Yachts

“Wie een DaVinci-jacht koopt, wil geen gedoe maar peace of mind. Als er wat is, moet het worden opgelost. Klaar. In de winter stal je je boot hier, in het voorjaar haal je hem op en is alles eraan gedaan wat gedaan moet worden”. MASTERS gaat in gesprek met Erik van Veen, de CEO van Davinci Yachts.Tekst: Bart-Jan Brouwer
Online redactie: Mical Joseph
Beeld: John van Helvert

Improviseren

“Als kind speelde ik gitaar en zat ik op zondagochtend te spelen in het bejaardentehuis. Ik denk daar vaak aan terug, omdat ik toen ook altijd al aan het improviseren was. Ondernemen zoals ik dat nu doe, is niets anders dan improviseren. Elke dag heb ik met andere mensen te maken, ben ik aan het schakelen. Ik werd uiteindelijk bassist van de rockband Monstertux. We hebben live op de radio gespeeld, op Parkpop en in Paradiso gestaan, we hebben zeven keer het voorprogramma van Marillion gedaan… Het was een heel goede band, we waren alleen allemaal veel te eigenwijs om daar echt wat van te maken. Bovendien was ik net vader geworden. Kwam ik ’s nachts om drie, vier uur van een optreden thuis, kind flesje geven, uurtje tukken en naar mijn werk. De enige die er goed van kan leven is degene die de liedjes schrijft. Ik heb nooit de illusie en ook niet de ambitie gehad. Wel speel ik nog steeds voor mijn plezier in een rockband, Fools & Pretenders.”

Heeg

“Naast het gitaarspel deed ik een ondernemersopleiding voor toerisme en recreatie. Voor een stage kwam ik vijfentwintig jaar geleden terecht in een hostel in Heeg, die elke week vol zat met Duitse schoolgroepen. Die begeleidde ik bij het kanoën, zeilen, surfen… Na drie weken stopte degene die de activiteiten organiseerde, waarop de directeur tegen mij zei: ‘Doe jij het maar.’ Toen er nog een hostel bij kwam, kreeg ik een vaste baan aangeboden. Ik vond het geweldig in Heeg: de vrijheid, dat zeilen… En toen ik mijn huidige vrouw er tegenkwam, was ik helemaal verkocht. Na een paar jaar stopte ik bij de hostels en werd ik bedrijfsleider in een restaurant met een terras en jachthaven erbij – altijd waren er bootjes. De horeca was ongelooflijk leuk om te doen, maar het sloopt je sociale leven, je privéleven en je lijf. Dus ging ik op zoek naar iets anders en reageerde op een vacature voor jachtmakelaar bij een specialist in ronde en platbodemjachten. Daar is mijn carrière in de botenbranche begonnen.”

Treintje

“In mijn functie als jachtmakelaar heb ik alles over boten geleerd. Meestal word ik wat ongeduldig als ik ergens vijf jaar werk. Ook nu was dat het geval. Precies op dat moment kon ik terecht bij Prins van Oranje, ook in Heeg. Weer vijf jaar verder dacht ik: ik ga voor mezelf beginnen. Ik kende de eigenaar van DaVinci Yachts in Sneek en deelde het volgende idee met hem: nieuwe boten en gebruikte boten dichter naar elkaar toebrengen. Want als je een mooi aanbod gebruikte schepen hebt, dan kunnen mensen die daarop afkomen, ook weleens voor een nieuw schip kiezen. En vaak hebben die al een ander schip, dat dan weer verkocht moet worden. Dat kon ik mooi doen. Bovendien focuste eigenaar Steven Boersma vooral op nieuwbouw; de gebruikte boten liet hij een beetje liggen. Daar wilde ik geld van maken. Zo ben ik mijn eigen jachtmakelaardij gestart in het pand van DaVinci Yachts. Vanaf het moment dat twee mensen kwamen kijken voor één gebruikte boot en weggingen met allebei een nieuwe boot, is het treintje gaan rijden. We hadden zelfs zo veel succes dat we uit ons jasje groeiden. Vijf jaar later ben ik weer doorgegroeid door het pand te kopen waar we nu in Heeg zitten en DaVinci Yachts over te nemen. Steven ging verder met de tak zeilschepen, Leonardo Yachts.”

Peace of mind

“Hier kon ik doen wat ik echt wilde en klanten het complete pakket aanbieden. Wie een DaVinci-jacht koopt, wil geen gedoe maar peace of mind. Als er wat is, moet het worden opgelost. Klaar. In de winter stal je je boot hier, in het voorjaar haal je hem op en is alles eraan gedaan wat gedaan moet worden: van motorservice tot het verwisselen van een kapot lampje en het verwijderen van vlekken op de vloer tot een nieuwe vlag. Het concept is niet nieuw, de manier waarop wij het doen wel. Wij regelen het en regelen het goed. Een DaVinci laat zich omschrijven als een retro-klassiek gelijnd jacht, dat niet alleen zeer comfortabel oogt en is, maar ook als een konijn uit de hoge hoed zomaar de 70 km/h haalt. Deze alleskunner is er in de formaten 30, 32, 35 en 40 voet, in een prijsrange van 3 tot 7,5 ton. We noemen het een weekender, maar je kunt er ook twee, drie weken mee op pad. De boten zijn volledig te personaliseren. Onze 35-voeter bijvoorbeeld is leeg van binnen; naast de materialen kun je ook de indeling zelf bepalen: een lange of korte keuken, wel of geen tweede bed, badkamer links of rechts… Alles kan. Dat is wel het meest unieke: dat we semi-custom bouwen op deze afmeting. We hebben inmiddels eenentwintig 35-voeters gebouwd en ze zijn allemaal anders. Mensen hebben echt het gevoel dat ze hun eigen boot hebben gebouwd.”

Luxe

“Momenteel werken we aan de nieuwe 35-voeter. Deze onthulden we op MASTERS EXPO ten overstaan van de eigenaar. Sinds 2015 ben ik eigenaar, dus het 5-jaarspatroon is doorbroken. Hier hoef ik ook niet weg, het is een mooie branche om in te werken en er is nog volop in te doen. Zo ligt de eerste aanvraag voor een 45-voeter er. En met de nieuwe 40-voeter, waarvan de eerste volgend jaar verschijnt, kunnen we ook meer de internationale markt op. We maken ongeveer tien boten per jaar en ik heb nog nooit de luxe gehad om te kunnen zeggen dat ik volgend jaar met bouwen helemaal vol zit. Dat is nu wel het geval: ik ben al bezig met 2023. En voor gebruikte boten is een wachtlijst. Ik zou meer mensen kunnen aannemen, meer boten kunnen produceren. Maar ik wil het persoonlijke contact met de klant behouden. Als die hiernaartoe belt, moet hij of zij mij aan de telefoon krijgen. Zoals ik het nu heb staan, wil ik het voorlopig aanhouden.”

MASTERS MAGAZINE

Bestel nu het nieuwe MASTERS MAGAZINE!

MASTERS #48 met gasthoofdredacteur Joseph Klibansky