Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Klibansky’s ‘Change without riot’

MASTERS licht elke week in een vierluik de iconische kunstwerken van Joseph Klibansky uit. Zo vertelt Joseph: “Mijn kunst is een reflectie op de maatschappij. Bepaalde dingen licht ik eruit en blaas ik op in de vorm van een monumentaal beeld. Dat zet ik terug in de maatschappij zodat de aanschouwers een moment van reflectie kunnen hebben.”Tekst: Bart – Jan Brouwer
Online redactie: Noa Verseveldt
Beeld: studio Joseph Klibansky

SELF- PORTRAIT OF A DREAMER (2016)

“Mijn eerste sculptuur in de Spaceman-serie. Je moet wel echt een dreamer zijn als je een astronaut bent. Want je verlaat je habitat om in de ruimte te zweven. Hij heeft hoge doelen, dromen voor zichzelf, wil veel bereiken. Dat is voor iedereen anders. De een wil de hele wereld over reizen, de ander heeft grote ideeën – zoals ikzelf. Ik wilde refereren aan het werk van Vincent van Gogh. Daarom heb ik uit zijn werk De stoel met zijn pijp het stoeltje gebruikt en uit Zonnebloemen de pot met zonnebloemen. Het stoeltje is metafoor voor dat alles aan de keukentafel begint. Je gaat zitten, pakt pen en papier en gaat schetsen, je droom uitwerken. De zonnebloemen staan voor optimisme, meedraaien met de zon.”

FOR THE MOST BEAUTIFUL ONE (2021)

“Ik ben opgegroeid met een Nederlandse moeder en Zuid-Afrikaanse vader. We hadden heel veel verschillende stijlen kunst in huis, variërend van Afrikaanse maskers tot Romeinse beelden. In dit werk, een combinatie van een houtsnijwerk en een antieke buste, worden twee uiterste kunstvormen samengebracht. Hiermee breng ik een ode aan het multiculturalisme. Het stond afgelopen jaar als onderdeel van ArtZuid heel passend in Amsterdam, een melting pot van culturen. Ik hoop dat het aanspoort tot nadenken en stoppen. De mensen die via social media de installatie gevolgd hebben, weten dat achter het olifantenmasker het gezicht van een mooie vrouw schuilgaat. Waarom ik dat heb gemaakt terwijl je het toch niet kan zien? Voor mij is het belangrijk dat ik als creator weet dat achter dat masker een ziel zit. Ik kies niet voor de snelste en goedkoopste weg. Veel mensen verschuilen zich achter een masker, maar dat betekent niet dat ze blank zijn – iedereen heeft een ziel.”

VELVET REVOLUTION (2016)

“Dit staat voor een opstand zonder geweld, change without riot. Centraal staat Lady Liberty, die staat voor vrijheid. De basis van het werk wordt gevormd door fastfoodketens, die de consumptiemaatschappij uitbeelden waarop de Amerikaanse economie is gestoeld. De fundering van de vrijheid is dus consumerism. Als we blijven lenen en consumeren leidt dat tot problemen, zoals de kredietcrisis liet zien. Dit beeld maakte ik tijdens de crisis. In plaats van de fakkel die het licht van de vrijheid verbeeldt en het boek met daarop de datum waarop de Onafhankelijkheidsverklaring van Amerika werd ondertekend, houdt Lady Liberty een ijsje en een baby vast. De baby staat voor de wedergeboorte van Amerika – gaan we het de volgende keer anders aanpakken? – en het ijsje is de beloning die de baby wacht als het goed opgroeit.”

LEAP OF FAITH

“Met mijn eerste werk naar het astronautenthema wil ik een vraag stellen. We zijn nu druk bezig met de space race, met de plannen om Mars te gaan bewonen. Er zijn projecten gestart waarbij, aan de hand van bepaalde criteria, honderd mensen worden geselecteerd om met een enkele reis naar de rode planeet te gaan en daar een nieuwe kolonie te starten. Die mensen worden heel erg gescreend op karaktereigenschappen. De vraag is: moeten we het concept van religie mee naar boven nemen of juist eruit filteren? Religie heeft heel veel positieve kanten, geeft hoop, houvast, richting, maar heeft ook gezorgd voor strijd en oorlogen. In plaats van zelf een mening te geven, wil ik met dit werk aansporen tot discussie.”

 

 

Bestel het nieuwe MASTERS MAGAZINE!

MASTERS #48 met gasthoofdredacteur Joseph Klibansky