SAMUEL DEJONG IN MASTERS GALLERY

Deze week hangt een autodidactische kunstenaar met een medische achtergrond in chirurgie, biotechnologie en design in MASTERS GALLERY. Samuel Dejong is de resident artist van de Tertius Collection en wil als kunstenaar het bewustzijn van de toeschouwer prikkelen om tot een dieper begrip te komen van de realiteit. Dejong vertelt MASTERS EXPO over zijn topstukken. Benieuwd?Online redactie: Mical Joseph
Beeld: Samuel DejongEén van de terugkerende onderwerpen in Samuel Dejongs oeuvre zijn de kleine schepsels die de schoonheid van de natuur laten zien, maar die soms ook afschuw en aversie kunnen oproepen. Met zijn kunst daagt Samuel Dejong uit om de basis van ons ecosysteem, het insect, op een nieuwe manier en tot in het kleinste detail te bewonderen. Geen ander schepsel is zo elegant en kwetsbaar en tegelijk zo sterk en onverwoestbaar. Ze belichamen zuivere esthetiek tot in de kleinste details met grootste perfectie. Veel kunstenaars hebben insecten gebruikt om schitterende kunstwerken te maken, Samuel Dejong wil daar een extra element aan toevoegen: leven en dynamiek.METAMORPHOSIS RED | Uniek werk (one-of-one), Mixed media met messing en 24KT bladgoud, Rood puur pigment, Belgisch portret linnen op paneel (220x120x14cm)

Metamorphosis Red

Metamorphosis Red is onderdeel van een serie van 3 werken: Metamorphosis Red, Yellow and Blue. De serie gaat over ruimte, tijd en verandering. Ik heb geprobeerd de 4de dimensie, tijd, weer te geven in een 3 dimensionaal object. Hiervoor heb ik sculpturen gemaakt van vlinders. De vlinder staat voor mij symbool voor vitaliteit en verandering. Het originele afgietsel is in meerdere stappen verkleind zodat er uiteindelijk een verandering plaatsvindt in grootte en positie. De sculpturen zijn zo gepositioneerd dat er een harmonieus beeld ontstaat waarin de verandering in tijd verstild is. De achtergrond van de vlinders zijn houten panelen, bespannen met linnen waarop rode, gele en blauwe pigmenten aangebracht zijn. Voor de keuze van rode, gele en blauwe pigmenten en de positionering van de vlinders heb ik mij laten inspireren door verschillende 20ste-eeuwse kunststromingen zoals De Stijl, nouveau realisme en spatialisme. Het bindmedium wat ik gebruik heeft de eigenschap om de kleur van de pigmenten in hogere mate te reflecteren dan traditionele bindmiddelen zoals acryl en lijnolie doen. Hierdoor ontstaat een zeer intense ervaring als je de werken aanschouwt; je wordt als het ware in het werk gezogen. Elke keer als ik deze werken bekijk krijg ik een gevoel van harmonie en rust.”

VICTORY IN BRONZE | Uniek werk (one-of-one), Brons, (120x30cm)

Victory

“Het beeld Victory is ontstaan uit een houten sculptuur. Uit een massieve stam van ruim honderd jaar oude olijfboom is een sculptuur gemaakt waarbij de vorm van het hout leidend is geweest. De groei van de boom onder invloed van de tijd heeft de uiteindelijke vorm van het beeld bepaald. Door de lijnen van het beeld in elke richting soepel te laten verlopen is er een beeld ontstaan dat bijna vloeibaar is. De vorm van het beeld is uiteindelijk een gevleugeld figuur geworden. Of de figuur opstijgt of ter aarde stort is niet duidelijk, dat hangt af van de interpretatie van de aanschouwer.

Van het originele beeld in olijfhout zijn mallen gemaakt waarvan afgietsels in brons en kunsthars zijn gemaakt. Als ode aan een van de mooiste beelden uit de klassieke oudheid, de Nike van Samothrake, is de serie beelden Victory genoemd. Geïnspireerd door het werk van Yves Klein zijn enkele beelden uitgevoerd in het blauw van Yves Klein.

De verschillende uitvoeringen en kleuren van dezelfde vloeiende vorm roepen bij mij telkens een andere emotie op en verbeeldt voor mij de illusionaire aard van de realiteit.”Originele stam olijfhout | Originele olijfhouten beeldNike van Samothrake, maker onbekend (circa 200 voor Christus) | Winged Victory, Yves Klein (1962) | Victory in Blue, Samuel Dejong (2019)GOLIATH BEETLE | Editie: 25, HD print op Dibond (110x110cm)

Anatomia Blue Heritage

“Met de serie Anatomia Blue Heritage wil ik de geconditioneerde, menselijke afkeer van insecten omzetten naar een fascinatie. In deze serie heb ik sculpturen gemaakt van kevers uitgevoerd in het meest kenmerkende design van eigen bodem: Delfts Blauw. Originele 17de-eeuwse Delfts Blauwe patronen ontworpen door Daniël Marot heb ik toegepast op verschillende insecten. De patronen zijn eerst uitvergroot en met de hand geschilderd waarna ze digitaal verkleind worden zodat ze perfect passen op de lichamen van de minisculpturen. Deze driedimensionale sculpturen zijn hierna deel voor deel zeer gedetailleerd gefotografeerd waarna hoog resolutie prints op aluminium gemaakt kunnen worden. Het uiteindelijk resultaat maakt de kleinste details van het originele sculptuur zichtbaar.

Deze serie werken laat mij de ongelofelijke complexiteit, perfectie en schoonheid van de natuur zien.”

Met eigen ogen zien

Wil je de werken van Samuel met eigen ogen zien, dan kan dat bij Tertius Collection, de toonaangevende galerie aan de Prinsengracht in Amsterdam. Samuel Dejong is hier al meer dan vijf jaar resident artist: elke nieuwe collectie wordt er geëxposeerd. Samen met bijzondere samenwerkingen en notable sales zoals de Khalili Collection: de grootste kunstcollectie ter wereld. Tertius Collection, waar high-end kunst en interior samensmelten, is opgericht door de van origine Zuid-Afrikaanse, Tertius Xavier van Oosthuyzen. Cross-collecting is het mantra en de visie. Tertius laat als geen ander zien dat je antiek met modern, kunst met design en basic met luxe kan combineren.

Tertius Collection | www.tertiuscollection.com | @tertiuscollection