KARIN VERMEER, KUNSTENARES

In MASTERS Gallery ‘hangt’ deze week een… Vermeer! Karin Vermeer combineert abstractie met realisme, waarbij verschillende technieken gebruikt worden. Bestaande foto’s worden samengevoegd met beelden van oude posters, met als doel een totaal nieuw beeld te creëren.

Tekst: Larissa Schaule Jullens
Beeld: Karin Vermeer

Oxidation

“Oxidation is een portret wat is samengesteld uit verschillende vrouwengezichten. Ik start mijn manier van werken altijd op de computer: daar combineer ik diverse bestaande foto’s tot er weer een nieuw en uniek beeld ontstaat. Tot dan toe is het werk nog puur digitaal. Als ik tevreden ben over het digitale beeld, laat ik het printen op papier. Dit lijm ik op canvas en bewerk ik tevens met dikke lagen gel en acryl verf. De werken hebben veel structuur en komen daardoor echt tot leven. Met een oplage van maximaal 25 stuks zijn ze allemaal een klein beetje anders. Ieder kunstwerk wordt volledig met de hand gemaakt en is daardoor heel uniek.”

Skin

“De Skin serie bestaat uit diverse tweeluiken. Ik begin met het maken van een basis portret. Dit portret is samengesteld uit vijf verschillende vrouwengezichten met ieder een andere etnische identiteit. Dit is te zien op het linkerdeel van de tweeluik. De rechterhelft is verder bewerkt met een afbeelding van een verroeste plaat. Het werk gaat over gelijkheid, schoonheid en vergankelijkheid. De tweeluiken worden net als het vorige portret eerst digitaal gemaakt, en later worden ze ook weer bewerkt met gel mediums en acryl verf. De structuur van deze art pieces is net wat verfijnder deze worden in een kleinere oplage van maximaal zes stuks gemaakt. Ook deze reeks is volledig handgemaakt, dus ieder werk is uniek.”

Riserva Statale Badia Prataglia 

“Deze serie bestaat uit zeer exclusieve werken waar ik vorig jaar aan ben begonnen. Het is een reeks boslandschappen die ik gemaakt heb van foto’s tijdens een van mijn reizen. Dit schilderij is gemaakt aan de hand van een foto die ik in Italië heb gemaakt, in het natuurgebied Riserva Statale Badia Prataglia. Ook met deze foto’s begin ik weer eerst digitaal en daarna ga ik er op een zelfde manier mee aan de slag als de twee voorgaande werken. Alleen ga ik bij dit werk nog een stap verder: het werk is vele malen gedetailleerder én het is gemaakt als unica op de maat 180x140cm. Het is inmiddels een serie van vier boslandschappen uit Italië, maar de bedoeling is dat deze serie een soort reisverslag wordt met gestructureerde landschappen. Door de dikke structuren krijgt dit kunstwerk een 3D-effect en lijkt het haast of je er zo in kunt stappen.”
Neem hier een kijkje op de website van Karin Vermeer.
X