Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

(De)sign of times

Een boomhut, maar dan net even wat anders dan je gewend bent. Een lamp van koraal. 500 koperen buizen verwerkt tot speelse zonnesculpturen. Expressie van het heden in vormen, kleuren en materialen: design wordt naar een absoluut hoogtepunt gebracht.

Tiny Treehouse

De jaarlijkse Polestar Design Contest, die voor het eerst is gehouden in 2020, biedt een podium aan ontwerptalent. Een van de inzendingen, een boomhut van de Finse ontwerper Kristian Talvitie, maakte grote indruk op het Zweedse elektrische performance automerk. “We zijn gefascineerd door de manier waarop dit idee onze merkwaarden vertaalt naar een andere wereld en waren dermate onder de indruk van het ontwerp dat we hebben besloten het te gaan bouwen”, aldus Polestars designbaas Maximilian Missoni. KOJA, zoals de boomhut is genoemd, staat in de bossen van het Finse dorpje Fiskars en is gemaakt van duurzame en hoogwaardige materialen zoals lokaal verkregen hout en wol en afgewerkt met Scandinavisch sparrenhout. Met zijn ontwerp hoopt Talvitie de behoefte aan verre reizen te verminderen en toch meer mensen dichter bij de natuur te brengen. De boomhut is bevestigd aan een stam, net onder het bladerdak, en biedt een prachtig uitzicht via de panoramische glazen façade. De U-vormige ruimte rondom de dikke boomstam is zowel zit- als slaapkamer, twee uitklapbare eenpersoonsbedden trek je uit de wand. Een badkamer of keuken is er niet, wel een toilet in het bos. Kortom: het is tiny, waarmee KOJA aansluit bij de trends op het gebied van micro spaces. De boomhut combineert de designtaal van Polestar met een concept waarbij de gebruikte materialen en benodigde energie worden geminimaliseerd en de experience gemaximaliseerd.

Koraallampen

Hij vormde een verrassing tijdens de recente eindexamenpresentatie van de Design Academy Eindhoven. De Koreaanse ontwerper Sangmin Oh debuteerde er met Knitted Light: een magische collectie gebreide lampen. Ze lijken te bewegen als koraalriffen en imponeren door hun verfijnde pastelkleuren, subtiele vormen en texturen. Voor hij ontwerper werd volgde Sangmin Oh een opleiding tot beeldhouwer. Zijn sculpturale talenten komen in de sprookjesachtige armaturen tot leven. In samenwerking met het Textielmuseum Tilburg onderzocht hij de nylongarens waar onder meer visnetten van worden gemaakt. Toen hij zag hoe fraai deze licht geleiden, combineerde hij ze met elastische garens om er zelfdragende armaturen van te breien. Sangmin Oh vervormde ook de interne lichtbronnen zodat hun sculpturale vorm de uiteindelijke armatuur bepaalde. De speciaal gegoten betonnen voeten zijn hoekig en contrasteren fraai met de vloeiende ‘kappen’. De Knitted Light is fluorescerend: als de lamp uit is, gloeit hij nog lang na.

Zonnesculpturen

Het leek een vrolijke boel, de tijdelijke installatie die Carlo Ratti en Italo Rota in een botanische tuin in Milaan bouwden. Ruim 500 meter koperen buizen verwerkten zij tot speelse sculpturen die als een lint door de tuin bewegen. Maar Feeling the Energy was een serieuze poging te laten zien hoe aantrekkelijk een zelfvoorzienende energie-infrastructuur kon zijn. De zes sculpturen wekten energie op die werd opgeslagen in batterijen die ’s avonds de tuin verlichtten. Ook zetten enkele sculpturen vernevelaars in beweging die een verkoelende nevel verspreidden zodra mensen erlangs wandelden. Feeling the Energy vormde een tijdelijk laboratorium voor research en experiment. In hun sculpturen gebruikten de architecten fotovoltaïsche zonnepanelen (OPV’s) maar ook fluorescerende zonnegeleiders (LSC’s). Die laatste techniek bestaat al veertig jaar, maar staat letterlijk in de schaduw van  de zonnepanelen. Terwijl zij ook werken wanneer het minder zonnig is en bovendien veel kleurrijker zijn. Daarom zijn LSC’s bij uitstek geschikt om toe te passen in stedelijke omgevingen. Carlo Ratti en Italo Rota ontwierpen de installatie voor Plenitude, een tak van het grote Italiaanse energiebedrijf Eni. Binnen deze afdeling onderzoekt het bedrijf hoe het op den duur klimaatneutraal kan gaan produceren.

Alleen het fijnste voor je vinyl

Niet ver van Stonehenge, waar neolithische staande stenen de bewegingen van de zon omlijsten, ontwerpt Naim Audio al bijna vijftig jaar muzieksystemen. Door de revival van vinyl is de vraag naar kwaliteitsplatenspelers enorm toegenomen. Daar speelt Naim op in met de eerste platenspeler die het Engelse merk heeft gemaakt. Houd je van de organische authenticiteit van vinyl? De Naim Solstice Special Edition, die gelimiteerd is tot slechts 500 stuks, biedt ongekende muzikale puurheid en passie. De draaitafel is uitgerust met onder meer een topklasse loopwerk met een magnetisch lager, een volgende-generatieversie van de iconische Aro-arm, een Equinox MC-cartridge en een zelfkalibrerend motoraandrijfsysteem. Het niveau van detail is ongelooflijk, je gaat heel diep in de opname. De plaat overstijgt de cd, de analoge weergave laat de digitale achter zich. De meerwaarde van vinyl wordt onderstreept. Wel is dit een platenspeler die je aandacht opeist: luister! Het Special Edition-pakket bevat bovendien een prachtig boek plus het Naim Records True Stereo-album – een samengestelde verzameling True Stereo-opnamen van superieure kwaliteit, opnieuw geremasterd voor vinyl. Prijs: € 17.150.