Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

De hitte spat ervan af: Status of the Art

Door de technologische mogelijkheden breken nieuwe tijden aan. Zo ook in de kunstwereld. Enkele voorbeelden op een rij van kunst, getekend door de tijdsgeest óf juist niet. Van de metershoge oplaaiende vlammen op scherm van David Claerbout tot de tijdloze zwart-wit fotografie van Bastiaan Woudt.

Warm, warmer… héét!

Bosbranden komen steeds dichterbij: Portugal, Frankrijk. En nu ook in België. Meer specifiek: in de Sint-Nicolaaskapel in Antwerpen. Als onderdeel van Finis Terrae, dat stilstaat bij globale noodsituaties zoals de klimaat- en energiecrisis, toenemend extremisme en extreme weersomstandigheden, is de video-installatie Wildfire: Meditation on Fire van David Claerbout (b. BE, 1969) te bewonderen. Op een metershoog scherm laaien de vlammen op, ontwikkelen zich dikke rookpluimen, krijsen brandende takken, de hitte spat ervan af. Toch blijf je staan kijken, midden in de vuurzee in dat kleine kerkje. En vraag je je af: hoe veel dichterbij kan het vuur nog komen?

Davidclaerbout.com | Finis-terrae-antwerpen.com

David Claerbout, Wildfire (Meditation on fire), 2019-2020; single channel videoprojectie, stereo audio, kleur, 24′; variabele afmeting; locatie Sint-Nicolaaskapel; fotografie: © David Samyn/Courtesy de kunstenaar en galleries Micheline Szwajcer, Annet Gelink, Pedro Cera, Sean Kelly, Esther Schipper, Rüdiger Schöttle

Een nieuwe manier van beeldhouwen

De laatste jaren heeft de fotografie van Bastiaan Woudt (b. NL, 1987) een enorme vlucht genomen. Volgens hem is dit succes te danken aan het feit dat zijn fotografie tijdloos en zwart-wit is. “Kleuren leiden af. In mijn werk ga ik terug naar de essentie van vormen, lijnen en het karakter in een portret.” Zijn unieke signatuur leidde tot internationale tentoonstellingen als Photo London en Paris Photo en succesvolle veilingen (Christie’s, Sotheby’s, Phillips Auction), en bouwde vorig jaar op naar zijn eerste museumtentoonstelling, Twist in Museum Kranenburgh. Voor komend jaar legt hij de lat weer wat hoger door zichzelf creatief uit te dagen. “Ik hoor vaak van verzamelaars en mensen die mij volgen, dat zij mijn werk sculpturaal vinden. Opgebouwd uit lagen, geboetseerd in de studio. Zoals beide hier afgebeelde foto’s. Kennelijk was ik daar onbewust naar op zoek. Dat wil ik het komende jaar meer gaan uitdiepen. Het project dat ik ga starten, heeft alles te maken met sculpturen. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de geschiedenis van sculpturen. Waarom wordt een sculptuur gemaakt? Wat voor invloed heeft een sculptuur op een ruimte? En een ruimte op een sculptuur? In beginsel ga ik fotografische werken maken die sculpturaal zijn, in vorm. Daarbij wil ik de grens opzoeken tussen wanneer iets nog wel en niet meer menselijk is. Het zal minder draaien om het model en meer om vorm en inhoud. Het is enorm gelaagd. Van een 3D-omgeving ga ik naar een 2D-print toe. Vervolgens ga ik, met de hulp van een atelier in het buitenland, door middel van 3D-renderingen van die platte afbeelding weer een 3D-object maken. Samen met een digital artist ga ik de andere kant van het werk ontdekken. Het is een beetje dark side of the moon. Uiteindelijk is het resultaat een sculptuur. De voorkant herken je van de foto die ik geschoten heb, de achterkant is nieuw ontdekt terrein. Dat kan ik z elf invullen. Geen idee nog hoe ik dat ga doen, dat moet ik allemaal nog ontdekken. Zo wil ik een serie maken, die ik ga presenteren middels fotografische werken aan de wand in combinatie met sculpturen in de ruimte. Zover ik weet is dit iets compleet nieuws, de manier waarop ik de sculpturen wil gaan maken.” Oók nieuw: zijn eerste XXL-fotoboek (oplage 30) in een uniek format, dat in 2023 uitkomt (inclusief standaard). Een must have voor liefhebbers van kunstfotografie en sinds begin 2023 te koop bij zijn uitgeverij 1605 Collective.

Bastiaanwoudt.com | 1605collective.com

© Bastiaan-Woudt

Kosten: 40 miljoen

Bijna alle karakteristieken van Michael Heizer’s City zijn nauwelijks te bevatten en maken het tot een van de grootste land art projecten op aarde. Het hele project is tweeënhalve kilometer lang en bijna een kilometer breed, het duurde vijftig jaar voordat het werd opgeleverd, en het is gebouwd midden in de hete Mojave-woestijn in Nevada, op drie uur rijden van Las Vegas. Ook de kosten (40 miljoen dollar) maken City tot een project van buitengewone omvang. Michael Heizer (b. VS, 1944) ontwierp weliswaar een stad, maar dan alleen in naam. Volledig opgetrokken uit beton spreiden wegen, wallen, verhogingen en doorgangen zich uit in allerlei richtingen zonder duidelijke planning of volgorde. Aan het eind zie je monumentale structuren langzaamaan de vorm aannemen van oude ruïnes en piramiden.  City staat in de traditie van andere bijzondere land art werken als Robert Smithson’s Spiral Jetty in Utah, Walter De Maria’s Lightning Field in New Mexico en James Turrell’s Roden Crater in Arizona.

Tripleaughtfoundation.org

LXRY LIST 2023

Benieuwd naar meer? De nieuwe LXRY List 2023 is out now! Het jaarlijkse wow-magazine met vernieuwende items en verrassende adresjes, een lijst die inspireert en naar de toekomst wijst. Door de technologische mogelijkheden breken nieuwe tijden aan…

LXRY LIST 2023