STEFAN MARCEL GERARD, FOTOGRAAF

Stefan Marcel Gerard staat bekend om zijn indringende en verhalende portretten. De fotograaf toont een surrealistische droomwereld, als in het werk van Salvador Dali. In zijn bekendste serie, Horsemen, zijn de beelden gebaseerd op een diverse reeks van historische en fictionele strijder-archetypen: Genghis Khan, Macbeth, Shaka Zulu en de dood zelf. De serie is geschoten in Kersenfontein, Zuid-Afrika. Op de officiële opening schonk Stefan een kunstwerk uit de serie aan de AmsterdamDiner Foundation.

Online redactie: Mical Joseph
Beeld: Stefan M. Gerard

We all have our demons. They are guilt, secrets, regrets and failings that come to haunt us. We build a wall to keep them away, so we can stay safe. But walls do not work that way. They never work that way.

What if we would open the gates to our feared horsemen, the apocalyptic bringers of destruction? Imagine riding off into the sunset to meet these fierce creatures, to come close enough to see them for what they truly are: messengers. They have come to show us the warrior within. The conqueror of fear itself.

“Moed is niet de afwezigheid van angst, maar het overwinnen ervan. De dappere man is niet hij die niet bang is, maar hij die die angst overwint”, aldus Nelson Mandela. Horsemen betreft een apocalyptische vlakte, waar je je nergens kunt verschuilen voor jouw innerlijke demonen. Je kunt niet anders dan de confrontatie met ze aangaan.

Inspiratie

Stefan begon op 15-jarige leeftijd met fotografie via een analoge camera die hij kocht op Koninginnedag. “Ik heb me altijd laten inspireren door wereldsteden en de manier waarop mensen zichzelf manifesteren. Op jonge leeftijd heb ik in Buenos Aires gewoond en deze stad heeft een diepe indruk op mij achtergelaten: European chique, lichtelijk verkommerd, met een hele sensuele Latijnse ziel.”

De sfeer van de omgeving brengt de fotograaf naar voren door gebruik te maken van de elementen lucht (strak blauw of onstuimig), aarde (glas en weerspiegelingen) en water (zo ver het oog reikt, als een metafoor voor vrijheid). Vuur is terug te vinden in de houding en blikken van de modellen. In Stefans werk zijn de subjecten vastberaden helden. De fotografie is cinematisch, waarmee het vastgelegde moment een onderdeel is van een groter verhaal.

WARRIOR II | Rien Welsink (Models in Cape Town) als MacBeth in war paint (70×100)

“Ik hou van expressie. Daarom vind ik het heerlijk om de menselijke maat terug te zetten in immense landschapen. Het geeft ademruimte aan je beeldtaal. Daarnaast is een foto voor mij een momentopname. Hierbij mag niet alles weggegeven worden want ik wil ruimte overlaten voor iemands interpretatie, alleen op deze manier maak je een beeld onderdeel van iemands eigen levensverhaal. Ik wil dat toeschouwers iets van zichzelf terugzien. Dat mag soms confronterend zijn, zoals een aspiratie.”

Stefan woont in Amsterdam en woont circa vier maanden per jaar in Kaapstad. “Het allermooiste aan Afrika is dat iedereen veel dichter bij de natuur staat. Dit is een gevoel van vrijheid, omdat de samenleving nog niet ‘af’ is. Er is ruimte om fouten te maken, te onderhandelen en je eigen avontuur na te jagen. Hakuna Matata.”

ENSEMBLE I | Masterpiece van de serie: de vier ruiters van de apocalypse. (100×70)

Charity

Op het AmsterdamDiner schonk Stefan Gerard een van zijn werken om aandacht te geven  aan een wereld zonder aids, dat in 2030 realistisch lijkt te zijn. “Slachtoffers van HIV moeten de ergste demonen helemaal alleen confronteren: het idee een outcast te worden van de mensen die je liefhebt. Ik kan me alleen maar voorstellen hoeveel moed dit vergt. Het is om die reden dat ik mijn werk doneer ter veiling op het AmsterdamDiner: het ondersteunen van de echte helden die zich inzetten voor de behandeling en de preventie van HIV, zodat anderen deze angst niet alleen hoeven te confronteren.”

FAMINE III | Gabu Fords uit Kenia als legendarische Shaka Zulu (100×70)

Op de vraag wanneer zijn volgende serie verschijnt, antwoord hij: ‘Volgend jaar maart. De working title is FABULA OBSCURA, een exploratie van sexuele schaamte in een kritische hervertelling van Adam en Eva, in een Afrikaanse setting.’

STEFAN M. GERARD | www.stefanmarcelgerard.com | @stefanmgerard



Subscribe to MASTERS NEWS Newsletter for the latest updates.
(Your details will never be shared with a 3rd party.)

 
INSCHRIJVEN

close-link